Teatr Wielki bez kurtynyKoncert Tomka Wachnowskiego Akordeonowe FascynacjeŚpiąca KrólewnaRadość jest siłą - Jacek BąkPan TwardowskiWilhelm TellBaron CygańskiJezioro łabędzieNABUCCO Giuseppe Verdi Filharmonia – koncert symfonicznyFilharmonia Narodowa ŚWIĘTO HISZPAŃSKIEJ GITARYWieczór pieśni kameralnej na Zamku KrólewskimRoztańczona Europa - Tancerze Baletu Dworskiego Cracovia DanzaWernisaż malarstwa i biżuterii Pani Urszuli Voinea

Pan Twardowski: 2008-05-24

24 maja 2008 Pan Twardowski – balet

Balet w dwóch aktach, dziesięciu obrazach
Libretto - Stefania Różycka wg legendy polskiej w opracowaniu Gustawa Klauznera
Prapremiera - Teatr Wielki, Warszawa, 6 lipca 1874
Premiera obecnej wersji muzycznej - Teatr Wielki, Warszawa, 9 maja 1921
Premiera obecnej produkcji - 27 kwietnia 2008

Inscenizacja i choreografia - Gustaw Klauzner
Dyrygent - Grzegorz Berniak
Scenografia - Milan David, Jana Hauskrechtová
Światła - Bogumił Palewicz

Obsada:
Wojciech Ślęzak (Pan Twardowski), Karolina Jupowicz (Pani Twardowska), Sebastian Solecki (Diabeł), Maria Żuk (Królowa Podziemi), Władimir Jaroszenko (Strażnik Podziemi), Magdalena Ciechowicz (Diablica), Siergiej Basałajew (Król Zygmunt August), Dominika Krysztoforska (Barbara Radziwiłłówna), Izabela Milewska (Królowa Wschodu), Maksim Wojtiul (Niewolnik), Marta Fiedler (Krasawica), Dagmara Dryl, Aneta Zbrzeźniak, Irena Wasilewska, Anita Kuskowska, Paweł Koncewoj (Koty)

Balet i Orkiestra Opery Narodowej
Chór Alla Polacca pod kierownictwem Sabiny Włodarskiej

"Pan Twardowski" Różyckiego ma już swą piękną kartę w dziejach narodowej sztuki tanecznej. Jego efektowna widowiskowość, wypływająca ze znajomości praw teatru oraz intencji połączenia muzyki, malarstwa, tańca i dramatu w jedną całość sceniczną, jego bogata fantastyka, swojskość tematyki i środowiska, baletowe walory muzyki, ludowość motywów, bogactwo form choreograficznych, wreszcie jego przystępność i łatwość przemawiania do szerokich rzesz odbiorców – zapewniały mu zawsze niewątpliwe powodzenie. Jako forma sceniczna baśni ludowej ma on swe miejsce w historii polskiego baletu i w tradycji narodowej. Mistrz krakowski, który swą duszę diabłu zaprzedał, sztuki czarnoksięskie czynił i przez diabła porwany po dziś dzień na księżycu wisi – żyje w dużej mierze dzięki baletowi Różyckiego w pamięci naszego narodu [Irena Turska]. Nową realizację "Pana Twardowskiego" przygotował gdański choreograf Gustaw Klauzner.

Przedstawienie to zgoła nowatorskie spojrzenie na ”Pana Twardowskiego” Bohater pokazany jest we współczesnym zaganianym świecie, w którym “stare” problemy są jak najbardziej aktualne. Klasyka baletu połączona została z tańcem nowoczesnym. Również scenografia wykonana została w nowoczesnej aranżacji np. z wykorzystaniem laserów. Reasumując nowoczesna “bajka”.

 

Aktualność: